[UBK users] UBK1 + KDE

Páder Rezső rezso at ubk.hu
2018. Feb. 18., V, 00:47:29 CET

>Kiderült, hogy igazából élesben nem használnám az UBK1-et, és KDE-n
>még kevésbé. A KDE véletlenszerűen elszáll - mármint az ablakkezelő
>leáll, fekete lesz minden, de magától újraindul, miközben szerencsére
>a megnyitott alkalmazások nyitva maradnak. A legutóbbi KDE frissítés
>előtt és után is ugyanúgy viselkedett. Nem jöttem rá, hogy lenne egy
>rendszere, pl. ugyanarra a mozzanatra történne.

Az új kde nekem sem a szívem csücske...
Szokatlan a start menü, nincs egér beállítási lehetőség (ráadásul az
egérgörgő sok helyen nem is működik, pl. a pluma vagy épp a
mate-terminal esetében az egérgörgő nem csinál semmit).
Cserébe viszont felülírja az alapértelmezett gtk témát, ráadásul
automatikusan, kérdés nélkül. (Miután a plasma-ból visszaléptem a
mate-ba, a claws-mail menüsora „eltűnt”, és eltartott egy ideig, mire
rájöttem, hogy miért.)
Ablakváltáskor a képernyő két szélén nagyon csúnya fekete csíkok
jelennek meg vibrálva, ami nagyon zavaró, de nem omlik össze a kwin.
És ez még csak a kezdet.

> [...]
>lejátszó adatfolyamoknál, ott a VLC-n belülről kell átállítsam
>digitális lejátszóra az adott hangfalat, de ezzel a megoldással pedig
>az a gond, hogy ha kihúzom az usb-s hangfalat, akkor nem áll át a
>laptopéra, mint akkor amikor a rendszer hangbeállításainál mondom meg,
>hogy mivel játssza le a hangot. Ez a hangprobléma MATE-n is pont
>ugyanúgy mutatkozik, azzal a különbséggel, hogy ott nincs a KDE
>hangbeállító rendszere, és sehol sem tudom a szimultán lejátszást
>bekapcsolni a pavucontrollal, csak ha előzetesen KDE-ben létrehoztam.

Ehhez sajnos nem tudok hozzászólni. Nálam az usb hangszóró csak a tápot
kapja usb-ről, maga a hang a fülhallgató kimeneten megy ki rá.

>Csatolom az említett zeneszámot, és képernyőképet az Exaile hibáról és
>a Synapticban megjelenő Hiba: Az időkorlát elérve kiírásról. A legtöbb
>telepítésnél megjelenik, de van hogy nem. A telepített csomagok
>látszólag rendben települnek.

Az exaile valószínűleg a gst-plugins-ugly csomagot hiányolja, és nem
ártana neki a gst-plugins-bad sem. Qt5 környezetbe viszont talán jobb a
qmmp.
Az „időkorlát elérve” hibáról tudunk, nem a synaptic adja (termilálból
telepítve is előjön), de még nem sikerült rájönnünk, hogy melyik
program okozza. A „Hiba: Az időkorlát elérve” ugyanis semmit nem mond
arról, hogy „ki üzen” így. A telepítést ez nem befolyásolja, ha nincs
csomaghiba, akkor mindig rendben megtörténik.

>Mivel az UBK2 hamarosan meglesz, és abban a reményben, hogy stabilabb,
>jobb lesz, az UBK1-el többet nem bajlódok. Marad még a  2.2.

Ez nem csak rajtunk múlik.

>---------------------------------------------------------------

>Mennyi esélye van annak, hogy egy közönséges felhasználó, 32-es
>rendszeren 64-re fordítgasson. Akinek erre szüksége van, nem
>telepítheti a 64-es magot utólag?

Maga a kernel csomag a 32 bites rendszeren alapból szállítja a 32 és 64
bites részt is, beleértve a kernel modulokat is.
Szét lehetne szedni, de a 64 bites kernel máshoz is szükséges lehet,
így marad a mostani rendszer.

>Én, mint felhasználó ezt nem tudhatom, épp ezért nem is a fejlesztők
>jutnának legelőször eszembe, hanem a disztrókészítők, mert a
>disztróval lépek direkt kapcsolatba. Én, mint disztrókészítő, ha
>módomban áll, az ilyen hiányosságokat orvosolnám.

Ha azt nézem, hogy pusztán az oxygen csomag felülírja a gtk témát, ki
kellene dobni az alap készletből. Másrészt viszont akinek nincs gtk
alapú desktopja (gnome, mate, cinnamon, lxde), ott kell a gtk-s
alkalmazásokhoz. Azaz: illene úgy megírni, hogy csak akkor legyen az
oxygen a default gtk téma, ha kde-n belül vagyunk. Nem illik felülírni
más desktop beállításait.
Plusz épp most futottam be, hogy a kholidays, ami egy olyan lib, ami a
különböző ünnepnapokat tartalmazza, a kde-seknél átkerült az
"applications" csoportból a "frameworks" csoportba. Ez most annyit
jelent, hogy a 17.12.2-es verzió után az 5.43.0-s következik, ami ugye
downgrade.
Mindenesetre a dolphin-t és a konsole-t átraktam az alap kde
metacsomagba.

>Az UBK2 felhasználói élmény szemszögéből mennyire lesz másabb a
>naprakész UBK1-től?

Felhasználótól függ.

>UBK2-n már megoldva ez a Spectre és Meltdown gond? Egyáltalán mennyire
>kell rá figyelni, vagy csak nagydobra vert valami?

Az UBK2 kernelében ezek már nincsenek, a 4.9.75 tartalmazza ezek
javításait.

--
R.