[UBK users] UBK1 + KDE

Kiss Attila attus at enterpriseforever.com
2018. Feb. 9., P, 12:47:51 CET

> [...]
>
> Úgy látszik, muszáj frissíteni :(. Pedig tökéletesen működik a nagyon jól bevált 2.2 UBK-s KDE változata. De sajnos már semmi frissítés nincs és valószínű nem is lesz, mert már rég a 2.2-es tároló is el lett sajnos távolítva az ubk-ról. Jó lenne a tárolókat is stabilan tartani, mert folyamatosan változnak.
>
> Különben nagyszerű, hogy kitartóan fejlesztitek. Sajnálnám, ha nem menne tovább. Sajnáltam a levelező listára való áttérést, mert így még kevésbé látható az UHU élete és félő, hogy egyre kevesebben fogják használni, nem mintha most is rengetegen lennének.
Ha rajtunk múlik, életben fog mradni, sőt!
> [...]
>
> Ezek után megpróbáltam a 32-t. Muszáj volt kiírnom DVD-re. Miért sokkal nagyobb, majdnem 40%-al, a 32-es mint a 64-es változat? Nem lehetne a 32-t is 2 GB alá csökkenteni?
A 32 bites változat azért nagyobb, mert 2 darab initramdiszket tartalmaz
egy 64 bitest és egy 32 bitest. Az isók méretét lecsökkenteni csak úgy
lehetne, ha minimális alkalmazások lennének rajta, amikkel egy leendő
felhasználó a feltelepített rendszerén nem lenne elégedett, mert
valószínűleg a libreoffice és egy jó internet böngésző alapból kelleni
fog neki, ezér jobb, ha már az isóval készen kapja őket. Ezek kapásból
500 Mb -ot foglalnak el az isón.
> És továbbra is meglep a HP nyomtatókezelő alkalmazásának jelenléte és automatikus futása, hacsak nem a HP támogatásában nem részesül az UBK :).
> A menü szerkezetét is fölöslegesen szerteágazónak találom.
A menü szerkezetéért az egyes desktopok fejlesztőnél kell reklamálni.
KDE, GNOME, satöbbi.
> Telepítettem  DVD-ről. Jóval lassabb volt mint USBről. Ez érthető. Az UHU telepítővel már szokva voltam, a "Tintahallal" még barátkozom. Az Asztalon levő tintahal-ikonok az UHU telepítése nevet kéne viseljenek. Kicsit olyan Munkapéldány hatása van így. Nem ártana csiszolni egy kicsit a kinézetét is, mert elavult érzést kelt a már. És mi a különbség az offline és az online telepítő között?
Online módban magad válaszhatod meg a telepítményre a telepítés
alkalmával felkerülő desktop környezetet és alkalmazások nagy részét,
offline módban meg az lesz a telepítményen, ami az isón van. Online
móbhoz természetesen internet kapcsolat kell és kissé több telepítésre
szánt idő.
> A telepített rendszeren pedig habár a rendszer nyelve magyar, az óra nyelve és kiírási beállítása pl., amely a tintahalban történik, az itt választott illető ország nyelvén jeleníti meg az adatokat és nem magyarul.
Ez így helyes, nem kötelező magyart választani.
> [...]
>
> A Mate-n megtörtént, hogy ha zárult a képernyő, a szövegek nem jelentek meg. Mármint a gombokon, az ikonok alatt. Csak véletlenszerűen 1-2 betű. Esetleg ha az egérrel feléjük mentem, jó esetben előjöttek.
Szerintem megjelenítési probléma ez a hol előbukkanó szövegek, hol a
hiányuk.
> [...]
>
> KDE két féle képpen indítható - sima Plasma és Waylandes Plasma. A simában nem működik az Alt+F2, az Alt+Tab, habár alapértelmezetten úgy néz ki, hogy be van állítva. Waylanden működik az Alt+F2, de cserébe nem indítható több alkalmazás, mint pl. a synaptic sem. Valamint jóval többet fogyaszt mint a sima, és egy nagyméretű egérmutatóval fogad. A sima KDE-t választom, csak az említett hiányosságokat kéne megoldani. Nem tudom mi előnye lehetne a Waylandesnek, mert csak nehezebben megy minden rajta.
A wailand ugyancsak kísérleti stádiumú még manapság is, egyáltalán nem
támogat root jogú grafikus alkalmazásokat. Ilyen a synaptic is. Ennek
ellenére a most készülő ubk2 -n már működésre bírtam. A wailand
támogatást az nvidia is csak mintegy másfél éve vette bele a legújabb
meghajtóiba, a szabdforrásúak (intel, ati, nouveau, már szinte előrébb
tart. Ezért megy neked a wailand alatt a kde viszonylag stabilan, nekem
nvidia GF210 -es tulajdonosnak az ubk1 KDE wailand sokszor keményen
lefagy, iszonyú lassú. Ellenben ubk2 plasma már elég jó sebességű, de
fagyás továbbra is van. Gnome3 ellenben ubk1 alatt még nem ment wailand
-on, ubk2 alatt nagyon stabilnak tűnik. Ezért is egy svédcsavarral
megoldottam, hogy menjen a synaptic és gparted is ubk2/wailand alatt.
> Használtam volna a kdesu parancsot, és habár a csomag létezik, a 2.2-höz viszonyítva, hiányzik belőle a kdesu indító.
>
> Szükség lenne még a kuser csomagra felhasználók kezelése végett, mert a rendszerbeállítások ablakában létezik egy, de a hozzáadás nem működik és a telepítéskor beállított felhasználó sem jelenik meg.
A KDE gondjaidról majd Rezső valamit biztosan írni fog, én nem nyúzom,
csak villanásnyi ideig nézegetek néha rá.
> Az indulásnál, akárcsak a 64-es verziónál a kijelzett ramdisk betöltése után ugyanaz a 4 linux pingvin jelenik meg egy villanásra, majd 231-es verzió kiírása, utána valami btrlf keresés, a hibajelentés, hogy valami /run/ fájlokat nem talál. Ezért is későbben kezd betöltődni, mint kéne.

A 4 pingvin azt jelzi, hogy 4 cpu magot észlel a rendszer, ami tudomásom
szerint valójában 2 fizikai magot és 4 szálat jelent az intel
hypertreading miatt.
A 231 a systemd indulását (rendszerfelügyelő) jelzi, a btrfs
fájlrendszer keresés normális, hogy btrfs -re formázott rendszeren is
működhessen. Én már telepítettem btrfs -re ubk1 -et, ubk2 -t a tintahallal.
Ezek a kiírások csak zavaróak, a betöltődést nem lassítják.

>   A leállás pedig az induláshoz képest nagyon gyors. A kikapcsolás elején szétdobálódnak a képernyőn a kiírandó szövegek, de egy pillanat múlva sorba kerülnek, és míg 3-ig elszámolok a gép ki is kapcsolt.
>
> Ennyi ami az alaprenszert illeti. Bizonytalanságom, hogy élesben használható-e így a rendszer? A tervezett UBK2-re újratelepítés nélkül frissíthető lesz-e az UBK1, mert ha megint minden beállítást és csomagot telepítgetnem kell, mint most, ahol ráadásul KDE4-ről 5-re kell átállni, nem lesz kellemes.
Nagyon stabil nálam mind a 32 bites, mind a 64 bites ubk1, nyugodtan
használhatod élesben.
ubk2 -re valószínűleg nem lesz frissíthető, legalábbis egykönnyen.
Legalább belejössz a beállítgatásokba.
:-)