[UBK users] UBK1 + KDE

Szines en at szinesuvegek.tk
2018. Feb. 9., P, 12:02:15 CET

Szervusztok!

Úgy látszik, muszáj frissíteni :(. Pedig tökéletesen működik a nagyon jól bevált 2.2 UBK-s KDE változata. De sajnos már semmi frissítés nincs és valószínű nem is lesz, mert már rég a 2.2-es tároló is el lett sajnos távolítva az ubk-ról. Jó lenne a tárolókat is stabilan tartani, mert folyamatosan változnak.

Különben nagyszerű, hogy kitartóan fejlesztitek. Sajnálnám, ha nem menne tovább. Sajnáltam a levelező listára való áttérést, mert így még kevésbé látható az UHU élete és félő, hogy egyre kevesebben fogják használni, nem mintha most is rengetegen lennének.

Belevágtam a frissítésbe. A gép a következő:
Toshiba Satellite L500-1XU
Intel® Core™ i3-330M processzor
39,6 cm (15,6") , Nagy fényerejű, HD-kompatibilis Toshiba TruBrite® TFT-kijelző LED-es háttérvilágítással és 16: 9 oldalaránnyal
Merevlemez 320 GB
3,072 (2,048 + 1,024) MB, DDR3 RAM (1066 MHz)
Intel® HM55 Express lapkakészlet Intel® Graphics Media Accelerator HD grafikus processzorral

A telepítéssel minden rendben volt, csak minden induláskor, ugyanúgy mint a live indításkor is, valamilyen /run/ mappákat keres, amiket nem talál. Először a 64-est töltöttem és telepítettem, mert csak 2 GB.-os USB memóriám van.

A live verzióban is, de telepítve is, akár pár másodpercnyi kihagyásai is voltak, mármint pl. a Mate menüjében későre ugrottak elő az almenük, vagy az egér kattintása nagyon sokszor váratott magára. A legbosszantóbb KDE-ben volt, mert a fájlkezelőben, a dolphinban, volt, hogy jó másodpercekig nem tudtam a könyvtárak közt navigálni. Pedig a gép nem fagyott le ezekben a pillanatokban, de nem reagált. Nem késve érkező reakció volt, hanem reakció hiánya.

Ezek után megpróbáltam a 32-t. Muszáj volt kiírnom DVD-re. Miért sokkal nagyobb, majdnem 40%-al, a 32-es mint a 64-es változat? Nem lehetne a 32-t is 2 GB alá csökkenteni?

És továbbra is meglep a HP nyomtatókezelő alkalmazásának jelenléte és automatikus futása, hacsak nem a HP támogatásában nem részesül az UBK :).
A menü szerkezetét is fölöslegesen szerteágazónak találom.

Telepítettem  DVD-ről. Jóval lassabb volt mint USBről. Ez érthető. Az UHU telepítővel már szokva voltam, a "Tintahallal" még barátkozom. Az Asztalon levő tintahal-ikonok az UHU telepítése nevet kéne viseljenek. Kicsit olyan Munkapéldány hatása van így. Nem ártana csiszolni egy kicsit a kinézetét is, mert elavult érzést kelt a már. És mi a különbség az offline és az online telepítő között?

A telepített rendszeren pedig habár a rendszer nyelve magyar, az óra nyelve és kiírási beállítása pl., amely a tintahalban történik, az itt választott illető ország nyelvén jeleníti meg az adatokat és nem magyarul.

No, de a 32-es telepítésnél KDE-n a fájlkezelő rendesen működik, a Libreoffice gyorsindítójánál vehető észre olykor reakcióhiány, a Mate-n a synapticban észlelhető volt viszont ugyanaz a reakcióhiány. A Libreoffice pedig a kezdőkép eltűnése után először csak egy keretes fekete ablakkal köszön, és ha nincs a gyorsindító nincs bekapcsolva, akár több másodpercig is várat magára ekképp. A meglepő, hogy Mate-n többet kell várni mint KDE-n, pedig elvileg gyorsabb kéne legyen. Inkskape indításakor is jóval többet kell várni Mate-n mint KDE-n. És nincs libreoffice-kde integrációs csomag.

A Mate-n megtörtént, hogy ha zárult a képernyő, a szövegek nem jelentek meg. Mármint a gombokon, az ikonok alatt. Csak véletlenszerűen 1-2 betű. Esetleg ha az egérrel feléjük mentem, jó esetben előjöttek.

KDE metacsomag telepítésekor települt a VLC, nem tudom melyik csomag hozza magával, de nem kéne, valamint szükséges lenne legalább a konsole terminál és a dolphin fájlkezelő beiktatása is a metacsomagba, a minimális KDE telepítéshez és működéshez.

KDE két féle képpen indítható - sima Plasma és Waylandes Plasma. A simában nem működik az Alt+F2, az Alt+Tab, habár alapértelmezetten úgy néz ki, hogy be van állítva. Waylanden működik az Alt+F2, de cserébe nem indítható több alkalmazás, mint pl. a synaptic sem. Valamint jóval többet fogyaszt mint a sima, és egy nagyméretű egérmutatóval fogad. A sima KDE-t választom, csak az említett hiányosságokat kéne megoldani. Nem tudom mi előnye lehetne a Waylandesnek, mert csak nehezebben megy minden rajta.

Használtam volna a kdesu parancsot, és habár a csomag létezik, a 2.2-höz viszonyítva, hiányzik belőle a kdesu indító.

Szükség lenne még a kuser csomagra felhasználók kezelése végett, mert a rendszerbeállítások ablakában létezik egy, de a hozzáadás nem működik és a telepítéskor beállított felhasználó sem jelenik meg.

Az indulásnál, akárcsak a 64-es verziónál a kijelzett ramdisk betöltése után ugyanaz a 4 linux pingvin jelenik meg egy villanásra, majd 231-es verzió kiírása, utána valami btrlf keresés, a hibajelentés, hogy valami /run/ fájlokat nem talál. Ezért is későbben kezd betöltődni, mint kéne. A leállás pedig az induláshoz képest nagyon gyors. A kikapcsolás elején szétdobálódnak a képernyőn a kiírandó szövegek, de egy pillanat múlva sorba kerülnek, és míg 3-ig elszámolok a gép ki is kapcsolt.

Ennyi ami az alaprenszert illeti. Bizonytalanságom, hogy élesben használható-e így a rendszer? A tervezett UBK2-re újratelepítés nélkül frissíthető lesz-e az UBK1, mert ha megint minden beállítást és csomagot telepítgetnem kell, mint most, ahol ráadásul KDE4-ről 5-re kell átállni, nem lesz kellemes.

Az alaprenszer működéséhez tartozókon kívül a kdenlive csomagot hiányolom egyelőre :).

Tisztelettel, Szines