[UBK dev] [UBK users] UBK3 kinyírtam!

Kiss Attila attus at enterpriseforever.com
2019. Nov. 3., V, 12:46:32 CET

2019. 11. 03. 11:10 keltezéssel, ! Annonymous írta:
> Köszönöm!
> Akkor mostantól nagyjából, honnan/hogyan indulnak a
> programok(parancsok) ha nincs bin sbin.
> Csak hogy rálássak kicsit és ne fussak fölösleges köröket, reflexből.
>
> Meg a dracut nál hogy néz ki a "mkinitrd"? Ha szükség lenne rá,
> mondjuk nvidia és egyéb pl tvtuner mókolások esetére?
>
> Csak úgy nagyjából...

Hát kissé részletesebben.

Gyökér fájlrendszer...

Minden eddigi parancs megvan, a /bin nevű szimbólikus link a /usr/bin
mappára mutat, minden a /bin alá történő hivatkozást átirányít oda. A
/sbin szintén hasonló. (A /lib64 meg a /lib -re mutat) Minden nagyobb
disztribúció már szinte teljesen kiürítette az esetleg még meglévő /bin
és /sbin mappáit, vagy azok már csipán szimbolikus linkek. Kénytelenek
voltunk átvenni mi is.

mkinitrd...

NIncs mkinitrd. Csak dracut van. Ez egy igen bonyolult szkripthalmaz,
melyet a FEDORA tudorok alkottak maguknak, szinte minden disztribúció
átvette a maga képére formálva, így mi is.

A mkinitrd szintén egy bash szkript volt, melyet a nagy és tudós UHU
elődeink alkottak, teljesen a régi UHU számára. Ez hatalmas méretű
initramdiszket (initramfs) csinált, melyben benne volt minden, ami
induláskor a gép fizikai memóráiájába történt kibontás után a rendszer
indulásához szükséges. Ezért nagyméretű RAM -ra volt szükség, hogy
beleférjen.

A dracut csak akkora méretű initramdiszket csinál, ami a rendszer
memóriájába történt kibontás után arra elegendő, hogy elinduljon a
dracut systemd rendszer, mely átvált azután a valós, vincseszteren lévő
root fájlrendszerre és arról folytatódik a rendszer indítása a
vincseszteren lévő systemd segítségével, a vincseszteren elérhető cuccokkal.

A sysvinit rendszerindítás eddig szekvenciális, azaz sorban egymás után
álló utasítások végrehajtatásával történt, most a syystemd alapúnál már
nem szekvenciális az indítás, hanem párhuzamosan futnak a rendszer
indítási lépések. Persze van eme lépések közt prioritási sorrend is és
vannak olyanok lépések (feladatok, jobs), melyek egy másik feladat
befejeződésére várnak.

Ha gond van a telepítmény indulásával, akkor akár a hibásan, sok
pirossal elindult telepítményről, akár beléje chrootolva valahonnnan
ajánlatos újrageneráltatni a dracuttal a /boot alá az initramdiszket,
mely továbbra is a mkinird-installedkernel paranccsal történik. Ekkor
teljen a telepítmény hardwerére szabott initramdisz jön létre, mely
nálam például 20,9 Mb méretű csupán. Az isón ennek mérete nagyobb, 40
Mb, mivel oda univerzálisabb initramdisz szükséges, hogy lehetőleg
sokféle hardweren el tudjon indulni.

Mindebből következik az is, hogy például nvidia meghajók feltelepítése
esetén, melyek kernelmodulokat telepítenek, nem szökséges többé a grub
nomodeset -et tartalmazó sorból történő indítás, mert a kernelmodul csak
a vincseszterre települ, a /etc/modprobe.d mappába meg belemegy egy az
nvidia mudulokkal egyébként ütköző nouveau modul tiltás. Ezek meg a már
meglévő initramdiszk újregeneráltatását szükségtelenné teszik, mivel az
úgyis csak kizárólag a RAM -ban zajjó dolgokra koncentrál, maga rendszer
meg majd úgyis a vincseszterről fog elindulni. Ettől még a nomodeset -es
sor is használható, telepített nvidia és létező pásszos nvidia GPU
esetén rendben el fog indulni az nvidia grafika, ha nem pásszos, akkor
szívás, intel GPU esetén meg sötétség fog fogadni, mivel az mindenképp
igényli a nouveau létét. A nomodeset sor nálam nvidia GPU-val, nouveu
esetén VGA apró grafikus képet eredményez...

Más utólagosan telepített kernelmodulokra ugyanez vonatkozik.

Valód systemd alapú rendszerindítást a nem rolling disztrók közül
tudtommal eddig csak a FEDORA és klónjai, meg a CentOS használ és persze
most már mi is. A DEBIAN (UBUNTU) vonal meg külön kavart utat jár mely
aztán átvált a systemd-re, saját agyafúrt módon megírt binárisok útján.

Na, hát ezekért is csak az isóról történő teljes újratelepítés a
javallt. Szerintem ilyen alapvető és mélyreható változtatások már nem
lesznek.

Lassan végére érünk a teszteknek és szerintem végleges formát ölt az
egész UBK3, mely talán már az UBK4 nevet is megérdemelné.

A legnagyobb gondot most az sddm rakoncátlankodása okozza egyes grafikus
GPU -knál, főleg telepítményeken. Szerintem a qt5 -be kellene
belenyúlni, de ehhez még sok tapasztalatra és tesztre lenne szükség.

Na ennyi röviden.