[UBK users] UBK2

Páder Rezső rezso at ubk.hu
2018. Már. 1., Cs, 01:45:02 CET

>Viszont általában azt vettem észre, hogy az UBK-s telepítések esetében
>általában mintha az ftp.ubk.hu van legtöbbször bekapcsolva. Van ennek
>egy oka?

ftp esetén a tároló független a webszervertől, hiszen az ftp szerver
szolgálja ki. Másrészt helyi tükröt is könnyebb készíteni, hiszen pl. a
wget esetén a glob csak ftp-vel működik. Azaz: wget-tel le tudod szedni
*.uhu használatával az összes csomagot, de csk ftp-n keresztül,
http-nél ez nem működik. Ráadásul http-n keresztül a wget felesleges
szemetet is termel, pl. index.html formában.
De természetesen a http is használható, kinek melyik a szimpatikus.

>A múlt héten talán volt egy hosszabb kiesés, hogy egyik sem volt
>elérhető, még a http://ubk.hu sem. Ekkor beütve a http://www.ubk.hu -t
>egy levelezőlista jött be, de nem a használatos levelezőlisták. Tehát
>egy dolog jön be a http://ubk.hu -ra és más a http://www.ubk.hu -ra.

Akkor az egy szerver oldali gond volt, a tárolót és a weboldalt (plusz
a levlistát is) tároló diszk valamiért kiesett a rendszerből.
A stable debian 8 olyan szinten fejreállt, hogy volt, amire még a
rendszergazda sem talált magyarázatot - viszont helyre tudta állítani a
rendszert.

>Amúgy ha kisebb képernyőn vagy böngészőablakban nyitom meg az ubk.hu
>kezdőoldalt, a bal oldali linkek mindig ráfutnak a főmezőre.

Az 1024x768-as és alacsonyabb felbontású kijelzők ma már annyira ritkák,
hogy ezekhez igazodni már nem cél.
Igazából az 1280x1024 ma már a minimum.

>És mire használatos a GPG kulcs hozzáadása infó. Mikor és valaha
>szükség lesz-e rá?

UBK2 esetében alapvetően nem kell.
Az apt az 1.1-től megköveteli a hitelesített tárolót. Ez azt jelenti,
hogy kell egy Release.gpg fájl, ami a Release fájl megfelelő
algoritmussal történő aláírása. Az apt ezzel ellenőrzi azt, hogy a
Release fájl az aláírás óta nem változott, azaz nem történt
illetéktelen beavatkozás.
Az apt megkapta ezt a kulcsot az átálláskor, azaz amint felteszed az új
apt csomagot, hozzá is adódik nála az UBK kulcs, így nincs vele
tennivaló.
Viszont az átálláskor a már feltelepített rendszereken lévő apt ezt a
kulcsot még nem ismerte, nem használta, így az új apt a tárolóból nem
volt feltehető. Ezért lett kiírva, hogy hogyan lehet hozzáadni a gpg
kulcsot az apt-hoz, és ezzel elérhetővé tenni a tárolót.
A ritkán, alkalmanként frissítő emberek tájékoztatására maradt kint az
infó, bár nem hiszem, hogy mostanra az aktív felhasználók között lenne
még olyan, aki nem az új apt-ot használja.

--
R.