[UBK users] gdm vs sddm

Kiss Attila attuska1952 at gmail.com
2022. Május. 7., Szo, 09:18:37 CEST

2022. 05. 07. 8:21 keltezéssel, toccata írta:
> Sziasztok!
>

> Napok óta próbálom visszahozni az sddm-et (ami természetesen fel is
> van telepítve), ám aktiválni sehogy se sikeredik. Mindig a gdm marad
> az aktív beléptető.
>
> Miért?

Mert le kell állítani a gdm-et előbb, egyszerre csak egy tud érvénybe lépni.

systemctl stop gdm

systemctl -f enable sddm

reboot

Ezután már az sddm lesz az alapértelmezett az újraindítás után. Én is
használom a gdm-et, annak altoválása a fentiek szerint értelemszerű. Ha
konzolon vagy belépve root felhasználóként, mindegyik elindítható az
egyszerő sdd, gdm, lightdm, lxdm, satöbbi paranccsal, de ajánlottabb a
systemctl start valami haszmálata. A killall X hatására az eneble
paranccsal alapértelmezett akar majd elindulni a saját beállításaival.

> A Synaptic felhasználói felületen továbbra se akar superuser módban
> elidulni, csakis felhasználóként enged nézelődni.
>
> Miért?

Ez a beléptetőtől független, csak a gnome felületen volt igaz eddig.

Mert a suid_wrapper a gnome-session alatt hatását veszti, és alatta mér
userként is el tudod érni a /usr/sbin alatti cuccokat, ahol a synaptic
végrehajthatója fészkel. Nem tudtam eddig kideríteni, hogy a
gnome-session hol állítja be az útvonalakat.

A gnome/wayland alatt nálam:

> attila at attila-p5k:~$ echo $PATH
> /home/attila/bin:/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/sbin:/bin:/var/lib/flatpak/exports/bin
> attila at attila-p5k:~$

Kénytelen voltam a suid_wrappert száműzni és megcsinálni, hogy a
synaptic már a gnome alatt is kényelmesen indítható legyen userként,
bekérje ekkor a root jelszót és tudja is használni érdemben.

Telepítsd fel a
http://download.ubk.hu/pkg/UBK4/main/amd64/synaptic_0.90.1-4.2_amd64.ubk4.uhu
csomagot, azzal már jó!