[UBK users] UBK4 telepítő USB

Lake Vest lakevest at post.com
2020. Okt. 19., H, 02:49:40 CEST

Köszönöm szépen a visszajelzéseket!
Én azt hittem, hogy valamilyen cukormázasabb módszer a javasolt, lásd
UNetBootIn, Rufus és társaik. De a dd-vel tökéletesen boldogulok és
cseppet sem bánom, hogy ez a javasolt megoldás.

Hátha más listatag is hasznát veszi, mellékelem az általam alkalmazott
megoldást:

Linux-on -mivel itt a dd GNU változata van- a
# dd if=ubktelepito.iso of=/dev/usbkulcshelye bs=2M status=progress
formát preferálom, így a folyamat előrehaladta nyomon követhető.

Vagy ha a Mac-emen csinálom (például most) -ahol a dd BSD változata
érhető el-, akkor a
# dd if=ubktelepito.iso of=/dev/rdisk-USBkulcs bs=2m
formát használom, ahol az rdisk közvetlen hozzáférése miatt sokkal
gyorsabb a képfájl kiírása, mint ha /dev/diskXXX-re küldeném.

A bosszantó apró különbség amire érdemes figyelni, hogy az átviteli
blokk 2 megabájtos méretét a GNU változatnál nagy "M" betűvel (2M), a
BSD változatnál kis "m" betűvel (2m) kell írni.

@attuska, a dd alapértelmezett átviteli egysége nagyon kicsi (ahol nem
512 bájt, ott is talán csak 2 kilobájt), emiatt látod kínosan hosszúnak
a képfájl kiírását. Ha külön megadod, hogy nagyobb falatokban történjen
az adatátvitel (saját megfigyelésem szerint 1-2 megabájt között
optimális) akkor radikálisan lecsökken az olvasás-írás műveletpárok
száma, ezáltal számottevően felgyorsul a folyamat.
Gondolj arra, hogy egy teli hordóból egy üres hordóba szeretnéd átmerni
a vizet! Ha csak gyűszűvel hordhatod, rengetegszer forgolódsz oda-vissza
a két hordó között, ezzel megy el sok idő, miközben vízmennyiség alig
megy át. Ha vödörrel mered a vizet, sokkal hamarabb végzel. Ám ha túl
nagy vödörrel indulsz neki a feladatnak, akkor abba egy átvitelhez olyan
sok víz kerül, ami túl nehéz, csak lassan boldogulsz vele és jobban
elfárad a karod, ergó több idődbe fog kerülni a munka elvégzése.
Tehát a jól megválasztott átviteli puffer méret (bs, block size) sokat
számít!
Az pedig ostoba tévhit, hogy nem lesz megfelelő a céllemez szerkezete,
ha nem pont 512-byte vagy 4-kilobyte vagy valami más adathordozókra
jellemző foglalási egységenként írjuk ki rá az adatokat. A fontos az,
hogy a forrás minden bájtja átkerüljön a céllemezre. Se több, se
kevesebb! Hogy mekkora falatokban kerül át, az pedig csak az átvitel
sebességét befolyásolja, a végeredmény szerkezetét NEM.