[UBK users] UBK3- Szkennelés

Kiss Attila attus at enterpriseforever.com
2019. Jún. 16., V, 14:39:49 CEST

> Érdekes, hogy terminálban nem ment, ám karakteres felületen rendben
> meg tudtam csinálni.

Pedig ez igen egyszerű dolog, és elég UHU specifikum.

A futtatható programok alapértelmezett elérési útvonalait a PATH
környezeti változó tárolja.
Ha belépsz a rendszerbe, akkor ez a változó a kezdeti nulla érték
helyett megkapja az alapértelmezett értékeit. Normál felhasználó
esetetén ez nem tartalmazza a rendszergazdai parancsokat tartalmazó
/sbin és a /usr/sbin mappákat, rendszergazdai belépéskor visziont igen
Az useradd parancs is nem az átlagos felhasználónak való.

Ha normál felhasználóként grafikus felületen nyitsz terminált, akkor
csak a normál felhasználó által elérhető útvonalakon található
programokat futtathatod benne.
Ha ezután a su szócskával indítasz egy root felületet, akkor a PATH
változó csupán a normál user útvonalait öröklíti át, csak ajogosulságaid
bővülnek.
Ha ellenben a *su - *kombinációval, akkor teljes rendszergazdai útvonal
készletettel fogsz már rendelkezni, míg az exit parancsot ki nem adod.

Ha karakteres terminálból lépsz be rendszergazdaként, akkor rögtön
megkapod a teljes rendszergazdai útvonalakat is.

Ez szerintem jóval egyszerűbb, mint a folytonos sudo parancs és jelszó
becséplése minden alkalommal, mint ahogy UBUNTU, vagy DEBIAN teszi.