[UBK dev] btrfs

Nemeth Akos nemeth.akos at live.com
2017. Feb. 14., K, 00:00:07 CET

Nos, mint már korábban írtam, kicsit szűkösre szabtam a rendszert, amit
a partíció méretének növelésével macerás lett volna megoldani, ezért ha
lúd, legyen kövér, tettem egy kísérletet btrfs használatra. A művelet
sikerült, erről írok most egy kicsit.

Először is a telepítő nem támogatja a btrfs-t, ezért cselhez
folyamodtam: előre megformáztam, majd ext4-ként, ám nem formázandóként
csatoltam be a gyökeret. Kell még egy külön /boot partíció is,
mondjuk ext2-vel, máskülönben valami nyűgje lesz az initrd-vel, és
minden indításnál entert kell nyomni. (pedig elvileg ezzel már nem
kellene gond legyen. nem foglalkoztam vele többet.)

Ezután még live alól helyreraktam az fstab-ot. a Cow-ot egyelőre
kikapcsoltam, és beállítottam a tömörítést is:

/dev/disk/by-uuid/... / btrfs nodatacow,compress=lzo 1 1
majd még szintén live alól egyből le is tömörítettem ami eddig a
lemezre került:
btrfs filesystem defragment -r -v -clzo

Ezek után helyből 2gb-al lettem gazdagabb, egy teljesen szűz
telepítésnél. Nem is rossz! Teszteket nézegetve állítólag a tömörítés
még gyorsít is a lemezelérésen, de ez nyilván processzor/lemez kérdése
is.

Azóta használom, volt pár hard reset is, eddig nincs probléma.
Valamilyen szintű lassulást azért észreveszek, bár nehéz kézzel
foghatóvá tenni. Inkább csak "mintha". A rendszer ssd alatt, egy már
öregnek mondható 2011-es pentium g620-al üzemel, nekem ez még teljesen
elfogadható kompromisszum.

Ki akartam próbálni a snapshot-okat, erre ma került sor. Becsomagoltam
egy snapper nevű cuccost, opensuse fejlesztés, felraktam a saját
tárolómba. Ez még mindenképpen béta, az egész fordítási folyamatot
szinte 1-1-ben átvettem az arch-os PKGBUILD-ból, ez még finomításra
szorul. De egyelőre működik, így próbálkoztam vele:

Konfiguráltam, majd próbaképp létrehoztam az egész fájlrendszerről egy
pillanatképet:
snapper -c root create-config /
snapper create /

Telepítettem a frissítéseket, ezután már látszott a két különböző
pillanatkép, a gyökérben lévő .snapshots mappában lehet is böngészni
közöttük.

Majd a "varázslat"
snapper rollback

Újraindítás után a frissítéseknek hűlt helye, illetve mindennek, amit
azóta csináltam. Mindezt azonnal, várakozás nélkül, mivel az első
pillanatkép létrehozása óta a változások eleve "külön" tárolódtak. Lehet
finomítani a dolgot persze, subvolume-ok létrehozásával, de egyelőre
csak kipróbálni akartam a dolgot.

Talán csak magamnak szólt ez az egész, én mindenképpen maradok ha nem
futok bele problémákba. A snapshot-os cucc annyira egyszerű így és
gyors, hogy sokkal hamarabb megvan mint synaptic-al visszafejleszteni
mondjuk egy komplett KDE-t, ha baj van.

Normál hdd-n és még gyengébb gépen viszont el tudom képzelni, hogy már
közel sem hoz ennyit a trükk. Szintetikus teszteket nézegetve
legalábbis az ext4 gyorsabb.